zondag 23 oktober 2011

Week 4 - In Godsnaam

Vorig jaar werd de reeks “In Godsnaam” uitgezonden op één. Elke week was ik trouw op post. Het programma boeide mij enorm gezien ik niet veel weet over andere godsdiensten. Ik geloof zelf niet en heb in de lagere school al de keuze gemaakt om niet-confessionele zedenleer te gaan volgen. Toch heb ik respect voor alle godsdiensten en ben ik er nieuwsgierig naar. In onze hedendaagse multiculturele samenleving kom je namelijk mensen uit allerlei culturen tegen. Als je er iets over andere godsdiensten hoort in de actualiteit is het 9 op de 10 keren negatief. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan terroristische aanslagen die in verband worden gebracht met de islam. Om toch begrip te kunnen opbrengen voor de andere godsdiensten en niet meteen te vervallen in vooroordelen, denk ik dat het belangrijk is om eens een kijkje te nemen in die mensen hun levensstijl en ervaringen. “In Godsnaam” was hier het ideale programma voor. Het programma op tv duurde 40 minuten, toch heeft Annemie Struyf telkens een hele week meegedraaid in de godsdienst. Daarom was ik enorm nieuwsgierig naar haar belevingen, haar verhalen die niet getoond werden. Een andere doelstelling was meer te weten komen over de godsdiensten die Annemie bezocht heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten