donderdag 6 oktober 2011

Week 3 - Niemand weet dat ik mens ben


In de actualiteit lees je bijna dagelijks krantenkoppen zoals:

"Het aantal asielaanvragen is opnieuw gestegen"
"Asielzoekers slapen in Schaarbeeks park"
"Asielcrisis nog niet voorbij"
"Aantal minderjarige vreemdelingen stijgt sterk"
"Pakistaanse hongerstakers voeren actie op kabinet staatssecretaris voor Asiel- en Migratiebeleid Wathelet"
Bronnen: De Redactie, De Morgen, De Standaard


Aan het aantal nieuwsberichten te zien blijkt het aantal vluchtelingen en asielzoekers toch een groot probleem. Vooral het nieuws dat steeds meer minderjarige vluchtelingen naar ons land komen vind ik interessant. Aangezien ik leerkracht wil worden, kom ik veel in aanraking met minderjarigen. De kans bestaat dus dat ik ooit in contact kom met minderjarige vluchtelingen, zeker nu ik stage loop in Sint-Truiden waar een opvangcentrum gevestigd is. Daarom wil ik me deze week verdiepen in het leven van minderjarige vluchtelingen. Dat ga ik doen aan de hand van het boek "Niemand weet dat ik mens ben" van Erwin Mortier en Lieve Blancquaert. Ik ga op zoek naar het antwoord op volgende vragen:

- Waar komen minderjarige vluchtelingen vandaan?
- Waarom ontvluchten zij hun land?
- Hoe geraken minderjarigen in België? Krijgen zij begeleiding van iemand of komen zij alleen?
- Hoe worden minderjarige vluchtelingen hier opgevangen?
- Hoe verloopt de asielprocedure?
- Zien minderjarige vluchtelingen een toekomst voor zichzelf in België? Of willen zij liever terug naar hun eigen land?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten