woensdag 28 december 2011

Week 5 - Gevangene van de Taliban

Het boek dat ik las voor dit blogbericht viel me meteen op toen ik in september naar het Boekenfestijn ging. Vorig jaar hebben we als afstandsleren PAV het boek "Duizend Schitterende Zonnen" gelezen van Khaled Hosseini. Dat boek gaat over Afghanistan. Tijdens een hoofdstuk in dat boek heeft de Taliban de touwtjes in handen. Daar krijg je een heel vreselijk beeld van deze organisatie. Je krijgt enkel zicht op hoe zij de mensen behandelen, maar je weet eigenlijk niets meer over hun visie. Toen ik "Gevangene van de Taliban" zag liggen was ik meteen nieuwsgierig. Als de Taliban de Afghaanse bevolking zo vreselijk behandelen, wat moeten ze dan wel niet doen met hun gevangenen? Bovendien komen de Taliban vaak in de actualiteit met allerlei aanslagen. Waarom doen zij toch zo'n vreselijke dingen? Het boek belandde meteen in mijn mandje en nu was het eindelijk zo ver: tijd om het te lezen!

Via dit boek wil ik het volgende te weten komen:
- Hoe is de denkwijze van de Taliban? Wat willen zij precies bereiken?
- Hoe behandelen zij hun gevangenen?
- Hoe krijgen zij mensen zo ver om aanslagen te plegen? En hoe bereiden zij hun zelfmoordterroristen voor?
- Wat is de link tussen de vroegere moedjahedien, de Taliban en eventueel Al Qaida?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten